Food Consumer and Sensory Lab


ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΜΕΛΕΤΗΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤH & ΟΡΓΑΝΟΛΗΠΤΙΚΗΣ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ & ΠΟΤΩN

Τμήμα Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής - Πανεπιστήμιο Αιγαίου

Έρευνα και ανάπτυξη

 

Sensory Marketing

Η μεθοδολογία είναι γνωστή ως sensory marketing δηλαδή μάρκετινγκ που λαμβάνει υπόψη όλες τις αισθήσεις του ανθρώπου και δεν περιορίζεται στην εμπορική αντίληψη. Το sensory marketing είναι η χρήση των διαφορετικών αισθήσεων του ανθρώπου για να δημιουργηθεί μια θετική εντύπωση για ένα προϊόν ή ένα brand. Η επικοινωνία λαμβάνοντας υπόψη τις πέντε αισθήσεις (όραση, όσφρηση, ακοή, αφή και γεύση) βοηθά στην εξασφάλιση της αποδοχής και της εμπιστοσύνης του καταναλωτή καθώς και αποφεύγονται κοστοβόρες προσεγγίσεις τύπου δοκιμής και σφάλματος (trial and error) στην ανάπτυξη προϊόντων ή τους σχεδιασμού/προσαρμογής τους σε διαφορετικές αγορές.


Οι διαφοροποιήσεις κουλτούρας, γνώσης, εμπειρίας και εξοικείωσης των καταναλωτών, εμποδίζουν ή διαστρεβλώνουν την αντίληψη της πληροφορίας, π.χ. το ‘προϊόν συμβολαιακής γεωργίας’ του Β. Αιγαίου έχει κυρίως θετικό αντίκτυπο στην συνείδηση ενός Έλληνα καταναλωτή ενώ σε ένα βόριο-ευρωπαίο είναι διφορούμενο (σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να συνδέεται με καταστρατήγηση/χειραγώγηση του παραγωγού από τον έμπορο). Υποθετικά η παρουσίαση μιας λέξης σε άλλη γλώσσα π.χ. <φάβα> σε <fava> μπορεί να μην είναι εύηχη ή ακόμα και προσβλητική σε κουλτόυρες άλλων χωρών και θα έπρεπε να προτιμηθεί το <afkos> ή άλλο. Το ιδανικό χρώμα ενός ελαιολάδου ή αλλατότητα τυριού για ένα Έλληνα καταναλωτή μπορεί να είναι απορριπτέα από ένα Ασιάτη κ.α.


Είναι απαραίτητη η εκλαΐκευση της επιστήμης για την συνδρομή της στην ενίσχυση του γαστρονομικού προφίλ ενός προϊόντος και του γαστρονομικού τουρισμού, π.χ. η ιστορία του γαλλικού ροκφόρ, του οποίου η ιδιαιτερότητα προέρχεται από την χρήση ενός μοναδικού (νομικά κατοχυρωμένου) για την περιοχή της Γαλλίας στελέχους μικροοργανισμού του μύκητα Penicillium roqueforti που δημιουργεί την ιδιαίτερη μούχλα και άρωμα. Ωστόσο η επικοινωνία της ιδιαιτερότητας του ροκφόρ εκλαϊκεύτηκε κατά την επικοινωνία του στους καταναλωτές ως ‘premium’ τυριού κατά την παρακάτω σύνοψη που συνόδευε την προώθηση του: <…Το ροκφόρ είναι ένα διάσημο γαλλικό τυρί που μπορεί να παραχθεί και να ωριμάσει σε κελάρια, 300 μέτρα κάτω από τη γη που βρίσκονται μόνο σε μια συγκεκριμένη έκταση στη Γαλλία, κοντά στην πόλη Ροκφόρ. Κάθε παραγωγός έχει τη δική του, μυστική και προστατευμένη πηγή μούχλας που ξεχωρίζει το προϊόν του από τον ανταγωνισμό...>.

Consumer sensory testing laboratories

Τα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά ενός τροφίμου όπως εμφάνιση, όσφρηση, ήχος, γεύση ή αφή, παίζουν σημαντικό ρόλο στην εμπειρία του καταναλωτή με τα προϊόντα.

Η κατανόηση της αισθητηριακής εμπειρίας ενός καταναλωτή μπορεί να βοηθήσει στην αποκάλυψη σχεδιαστικών ελαττωμάτων ή βασικών χαρακτηριστικών που θα πρέπει υπάρχουν για να διαφοροποιήσετε τα προϊόντα σας στην αγορά από τον ανταγωνισμό.

Τα πάνελ των δοκιμαστών μας μπορούν να αποτελούνται από ειδικούς, ή μη εκπαιδευμένους δοκιμαστές ανάλογα με την ανάγκη της ανάλυσης.

Οι δοκιμές μας σας βοηθούν στη μέτρηση της πιθανής αποδοχής από την αγορά και στη βελτίωση των χαρακτηριστικών του προϊόντος για να διατηρήσετε ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Οι γνώση της βιομηχανίας, η τεχνογνωσία αναλύσεων και οι τεχνικές μας δεξιότητες συνδυάζονται  με τον υπερσύγχρονο εξοπλισμό του εργαστηρίου για να τα προϊόντα, συσκευασίες, πλαίσιο (ετικέτα, οπτικοακουστικό υλικό προώθησης, διαφήμιση κ.α.) με άμεση σύνδεση με τη σύνθεση και τρόπο επεξεργασίας του τροφίμου/ποτού σας.

Customer Co-Creation

Μεγάλο ποσοστό των επιχειρήσεων εφαρμόζουν πιλοτικά έργα συν-δημιουργίας προϊόντων με τους καταναλωτές για να βοηθήσουν στην προώθηση της καινοτομίας.

Αυτή η συνεργασία μπορεί να είναι ο τρόπος για να ανακαλύψετε νέες ευκαιρίες στην αγορά, να προωθήσετε την επωνυμία προϊόντων σε νέες κατευθύνσεις ή να δημιουργήσετε μια παρουσία σε έναν εντελώς νέο τομέα. 

Στο εργαστήριο, βοηθάμε εταιρείες να επιτύχουν την συνδημιουργία προϊόντων με τους πελάτες ή τους υπαλλήλους τους. 

Η σωστή συνδημιουργία προϊόντων απαιτεί προνοητικότητα και προγραμματισμό, καθώς και εργαλεία για τη βαθιά κατανόηση της πελατειακής βάσης μιας επωνυμίας. 

Η συν-δημιουργία αναφέρεται στην πρόσκληση των ενδιαφερομένων (συνήθως πελατών ή εργαζομένων) να συμμετάσχουν σε μια διαδικασία σχεδιασμού ή επίλυσης προβλημάτων για την παραγωγή ενός αμοιβαίως εκτιμημένου αποτελέσματος.

Αυτά τα αποτελέσματα μπορεί να περιλαμβάνουν πράγματα όπως ιδέες για νέα προϊόντα, τρόπους παράδοσης ή ακόμα και τεχνικές λύσεις σε περίπλοκα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά του προϊόντος. Η συνδημιουργία μπορεί περιλαμβάνει αλληλεπίδραση μέσα από μέσα κοινονικής δικτύωσης και άλλα. 


Μοναδική μεθοδολογία

Η μοναδικότητα του εργαστηρίου έγκειται στην καινοτόμο και πολύπλευρη μεθοδολογία κατανόησης των καταναλωτών και αισθητηριακής ανάλυσης προϊόντων, συσκευασιών και περιβάλλοντος (διαφήμισης τους, περιβάλλον κατανάλωσης τους), βασισμένη τόσο σε ρητές (explicit) όσο και σιωπηρές μετρήσεις (implicit: μη ελεγχόμενες από το δοκιμαστή). Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην αλληλεπίδραση της αντίληψης, αρεστότητας και χαρακτηριστικών των τροφίμων με βάση τη διατροφική κουλτούρα των ανθρώπων και συνήθειες διαφορετικών ομάδων καταναλωτών, και τη σύγκριση ημεδαπών και αλλοδαπών καταναλωτών στις υπάρχουσες ροές τουρισμού για το σχεδιασμό προϊόντων κατάλληλων για νέες αγορές του εσωτερικού και εξαγωγή στο εξωτερικό.

Το εργαστήριο διαθέτει τεχνογνωσία και σύγχρονο ερευνητικό εξοπλισμό για την κατανόηση των αντιδράσεων προς προϊόντα τροφίμων και ποτών, μεταξύ άλλων:

Καταγραφή φυσιολογικών αντιδράσεων του ανθρώπινου σώματος που υπαγορεύονται υποσυνείδητα (autonomic nervous system responses), π.χ. παλμό καρδιάς, θερμοκρασία και ηλεκτρική αγωγιμότητα δέρματος κ.α.

Σύστημα καταγραφής συσπάσεων μυών, π.χ. γνάθος και ρυθμός μασήματος.

Κάμερες και λογισμικό καταγραφής εκφράσεων προσώπου κατά την εμπειρία τροφίμων και ποτών, και μετάφρασης τους σε συναισθήματα.

Εκπόνηση σύνθετων μελετών οργανοληπτικής αξιολόγησης, κατηγοριοποίησης χαρακτηριστικών των προϊόντων, σε εργαστηριακές συνθήκες και σε πραγματικό περιβάλλον (σπίτια, καταστήματα, σουπερμάρκετ κ.α.)

Καταγραφή δοκιμών στο υπέρυθρο φάσμα. Μέσα προβολής οπτικοακουστικών ερεθισμάτων.

Σύνδεση με άλλα εργαστήρια του ΤΕΤΔ για τον προσδιορισμό φυσικοχημικών χαρακτηριστικών των δειγμάτων.

Καθηγήτρια αγγλικών με ειδίκευση στη λεξικογραφία, για τη σύγκριση και σύνδεση ελληνικών και αγγλικών όρων περιγραφής τροφίμων και ποτών με βάση την οργανοληπτικά τους χαρακτηριστικά.

Στο εργαστήριο συλλέγονται δεδομένα και εξάγονται συμπεράσματα για την συμπεριφορά καταναλωτών, οργανοληπτική αξιολόγηση των προϊόντων, τόσο σε επίπεδο βασικής έρευνας, όσο και εφαρμοσμένων μελετών για τη βελτίωση της αποδοχής, και την ενίσχυση της εξαγωγημότητας και ανταγωνιστικότητας τους, λαμβάνοντας υπόψη πως η αντίληψη τους επηρεάζετε από τις κατά τόπους διατροφικές κουλτούρες και συνήθειες.


Βίντεο εργαστηρίου